نحوه استفاده سهمیه مدافعان حرم در کنکور
نوشته شده توسط : nezam

سهمیه مدافعان حرم در کنکور

 

۲۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. همچنین ۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

بر اساس قوانین مذکور، حد نصاب نمره ایثارگران ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.عزیزان در این مقاله در خصوص سهمیه مدافعان حرم در کنکور مطالبی گرداوری کرده ایم و امیدوار هستیم مطالب امده در این مقاله مورد رضایت و توجه همه شما عزیزان قرار گیرد لذا در صورت دریافت اطلاعات بیشتر نیز میتوانید با شماره های سامانه صدای مشاور تماس حاصل نمایید..

 

 

,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی نظام وظیفه "

 مشاوره دهنده تخصصی خدمت سربازی

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071611

شماره ویژه شهر تهران  9092301612

و از موبایل همراه اول با شماره 99225595  تماس حاصل فرمایید

تماس از 8صبح تا 12شب

حتی ایام تعطیل

,,,,,,,

 

 

 

سهمیه مدافعان حرم در کنکور

حال در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مطرح و تصویب شده است که این قانون را دستخوش تغییرات اساسی می کند و شنیده ها حاکی از آن است این قانون قرار است در صحن مجلس نیز به رای گذاشته شود. در صورت رای آوردن در صحن مجلس شورای اسلامی،  حد نصاب علمی شرکت کنندگان جامعه شاهد و ایثارگر در کنکور از ۷۰ درصد به ۸۵ درصد تغییر می کند که به گفته بسیاری از مدافعان حقوق این قشر از جامعه این تغییر به معنای این است که سهمیه عملا معنای خود را از دست می دهد. این طرح که به اصلاحیه ماده ۸۰ قانون برنامه ششم معرفی می شود گرچه در سال جاری اجرا نخواهد شد اما از حالا سوال هایی را در جامعه ایجاد کرده است از جمله اینکه از این پس اولویت با خانواده شهدا و جانبازان نخواهد بود و حتی خانواده رزمنده ای با شش ماه سابقه حضور در جبهه با خانواده شهید سهمیه برابر می گیرد و از سوی دیگر این بالا رفتن حد نصاب نمره، دیگر کارایی سابق را نخواهد داشت و به جای ۳۰ درصد کمک به داوطلبان کنکور ایثارگر، ۱۵ درصد به آنها کمک خواهد شد.

روح الله سلگی دبیر سابق شورای عالی فرزندان شاهد و عضو شورای ایثارگران کشور که در حال حاضر استاد دانشگاه های کشور در حوزه علوم سیاسی است، در این باره به خبرنگار مهر گفت: این مصوبه اگر در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد، اولین نیازها و قوانینی که طی سال ها در حمایت از فرزندان شهدا و جانبازانی که جان خود را برای این سرزمین گذاشتند، ظلم بزرگی خواهد بود. این مصوبه سوالهایی را در ذهن ایثارگران و خانواده شهدا ایجاد می کند که ابعاد آن را دوستان باید متوجه باشند. یکی اینکه ۷۰ درصد به ۸۵ درصد قرار است تغییر کند که عملا یعنی بی اعتبار کردن سهمیه و دوم گسترش و تعمیم این قانون به فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و فرزندان رزمندگان بالای ۶ ماه خدمت در جبهه هاست. پیش از این فرزندان شهدا و جانبازان ۲۵ درصد به بالا در اولویت بودند و در اولویت بعدی فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با ۶ ماه خدمت.


 




سهمیه مناطق در کنکور

سهمیه مناطق پرجمعیت‌ترین سهمیه کنکور سراسری است که بیش از ۹۵ درصد شرکت‌کنندگان کلیه گروه‌های آزمایشی کنکور تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه را در خود جای می‌دهد. سهمیه مناطق که خود به سه سهمیه منطقه ۱، منطقه ۲ و منطقه ۳ تقسیم می‌شود به کلیه داوطلبانی تعلق می‌گیرد که مشمول سهمیه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا نمی‌شوند و بر اساس محل تحصیل سه سال پایانی دبیرستان، مشمول یکی از مناطق ۱ ، ۲ یا ۳ هستند.  در واقع  اساس دسته‌بندی سهمیه مناطق عدالت آموزشی است و سعی شده داوطلبان سهمیه هر منطقه از لحاظ دسترسی به امکانات آموزشی در یک سطح قرار گیرند. به ترتیب هرچقدر از شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه ۱ به شهرها و مناطق تحت پوشش سهمیه منطقه ۳ حرکت می‌کنیم، دسترسی به امکانات آموزشی کمتر می‌شود و همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اکثریت شرکت‌کنندگان کنکور سراسری در سهمیه مناطق جای می‌گیرند.

 

 

سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور 99

طرح سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها طرحی است که در مجلس هفتم شورای اسلامی ارائه شد که بر اساس آن سازمان سنجش آموزش کشور با سهمیه‌بندی جنسیتی در کنکور سراسری محدودیت‌هایی را برای ورود دختران به دانشگاه باید اعمال کند. اگر چه این طرح که به منظور «حفظ قداست خانواده» و «ایجاد تناسب بین راهیابی دختران و پسران به دانشگاه» ارائه شده‌ است، توسط کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت محکوم شده است؛ اما این طرح در برخی رشته‌های پزشکی نظیر ارتوپد و زنان و زایمان بیشتر اجرایی می‌شود.

در حال حاضر جامعه ایثارگری (خانواده شهدا، جانبازان و خانواده آن‌ها، آزادگان و خانواده آن‌ها) در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع مختلف از سه سهمیه قانونی شاهد، رزمندگان و خانواده شهدا استفاده می‌کنند.

 

 

سهمیه ۵ درصد شاهد در کنکور 99

سهمیه ۵ درصد شاهد به صورت ۵ درصد اضافه بر ظرفیت کل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهت تسهیل ورود فرزندان شهداء، جانبازان بالای ۷۰ درصد، فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان در مراکز آموزش عالی در نظرگرفته شده‌است. این سهمیه پیرو فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر رسیدگی هرچه بیشتر به امور تحصیلی فرزندان شاهد دوم بهمن سال ۶۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده‌است.

در واقع سهمیه شاهد فقط در آزمون سراسری سازمان سنجش اعمال می‌شود، استفاده‌کنندگان از این سهمیه جهت قبولی در رشته مورد تقاضا باید حدود ۷۵ درصد  نمره “آخرین” فرد پذیرفته شده سهمیه آزاد را کسب کرده باشند (مثلاً اگر آخرین فرد پذیرفته شده با نمره ۱۶۰ از ۲۰۰ پذیرفته شده باشد، سهمیه شاهد با نمره ۱۲۰ از ۲۰۰ در همان رشته پذیرفته می‌شود)، تمامی مشمولین سهمیه شاهد در سهمیه رزمندگان نیز گزینش می‌شوند.

 

 

 

سهمیه رزمندگان در کنکور 99

این سهمیه تحت عنوان عمومی “قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب” ۳۰ بهمن سال ۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مجدداً در سال‌های ۷۱ و ۷۳  مورد اصلاح قرار گرفته ‌است. بر اساس این قانون ۴۰ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها در آزمون سراسری، کاردانی پیوسته، جامع علمی کاربردی، کاردانی به کارشناسی (با کسب حداقل ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده عادی) و همچنین ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و بالاتر (با کسب ۸۰ درصد نمره فرد پذیرفته شده عادی) به واجدین شرایط اختصاص می‌یابد.

 

سهمیه خانواده شهدا در در کنکور 99

بر اساس این سهمیه که ۲۲ بهمن سال ۶۳ به تصویب  شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید،‌ منسوبین درجه اول شهداء شامل برادران و خواهران و والدین شهداء می‌توانند از این سهمیه بهره‌مند شوند. میزان ظرفیت این سهمیه ثابت نبوده و هرساله به نسبت تعداد داوطلبان خانواده شهداء به کل داوطلبان در هر کد رشته، ظرفیت خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. حدنصاب لازم در این سهمیه ۸۵ درصد نمره فرد قبولی بدون سهمیه در هر رشته محل است. این سهمیه صرفاً در آزمون سراسری و آزمون‌های کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای و نیز مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و پیام نور اعمال می‌شود.

 

 

 

سهمیه بهیاران  در کنکور 99

این سهمیه شامل کسانی می‌شود که دیپلم نظام قدیم  یا نظام جدید در مدارس کار و دانش را دارند. سهمیه این افراد فقط برای ورود به رشته پرستاری با اخذ تاییدیه از سازمان مربوطه امکان پذیر است و ۵۰ درصد از ظرفیت تمام دانشگاه‌هایی که رشته پرستاری را دارند، مربوط به این دسته از افراد است.


 

 

تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های شهدای مدافع حرم

وی در رابطه با تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های شهدای مدافع حرم : کسانی که به سوریه اعزام شده‌اند تحت نظر نیروهای سپاه قدس بودند به همین علت روند تشکیل پروند کمی کُند بود که خوشبختانه مرتفع شده و پرونده‌ها وصول شده است که خانواده‌ای شهدای مدافع حرم نیز همانند دیگر خانواده‌های شهدا تحت پوشش بنیاد قرار گرفته‌اند.عارف ابراز کرد: تا دو سال گذشته والدین شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد، همسران و فرزندان شهدا واجدین شرایط دریافت تسهیلات بانکی بودند که تنها یک‌بار می‌توانند از آن استفاده کنند، اما حدود دو سالی است جانبازان ۱۵ و ۲۰ درصد و در قانون بودجه سال ۹۴ حتی جانبازان ۵ و ۱۰ درصد هم مشمول دریافت این تسهیلات شده‌اند و کمک به تأمین مسکن این افراد از این طریق صورت می‌گیرد به طوریکه سال قبل هزار و ۳۸۰ فقره سهمیه داشتیم.وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات کمک به تأمین مسکن در شهرهای بالای یک میلیون نفر ۸۳ میلیون تومان است چرا که در قانون بودجه این مبلغ درج شده اما اینکه کسی بخواهد اقدام به فروش تسهیلات خود ‌کند، خلاف قانون است و با ایثارگری که اقدام به فروش کمک دولت برای مسکن‌دار شدن کند، برخورد خواهیم کرد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه تسهیلات برای ایثارگران در همدان ۷۰ میلیون تومان است و تنها به پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد به بالا تعلق می‌گیرد.

 

 

 

منبع:سهمیه مدافعان حرم در کنکور

 

امریه 



:: برچسب‌ها: نحوه استفاده سهمیه مدافعان حرم در کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 76

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: