ترتیب درجات نظامی در سربازی و مزایای آن
نوشته شده توسط : nezam

عزیزان همراه سایت نظام وظیفه در اینمقاله در خصوص ترتیب درجات نظامی در سربازی  و مزایای آن مطالبی نوشته ایم تا شما همراهان عزیز با  خواندن این مقاله به پاسخ تمامی پرسش های خود دست پیدا نمایید لذا در صورت دریافت اطلاعات بیشتر نیز میتوانید با سامانه صدای مشاور تماس حاصل نمایید ...

 

 

,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی نظام وظیفه "

 مشاوره دهنده تخصصی خدمت سربازی 

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071611

شماره ویژه شهر تهران  9092301612

تماس از 8صبح تا 12شب

حتی ایام تعطیل

,,,,,,,

 

 

 

چند سطح درجه نظامی داریم ؟

خوب اگر بخواهیم بصورت کلی درجه بندی های نظامی را به شما بگوییم به ترتیب پایین به بالا درجه سربازی ، درجه داران یا مدرجین ، افسران جزء ، افسران ارشد و در نهایت امراء ( امیران ) را می توانیم نام ببریم. برای مثال سرجوخه و سرباز از درجه سربازها ، گروهبان و استوار از درجه های مدرجین ، ستوان و سروان از درجه افسران جزء ، سرگرد و سرهنگ از درجه افسراد ارشد و همچنین سرتیپ ، سرلشکر و سپهبد از درجه های امیران ( امراء ) محسوب می شوند . خوب در ادامه به معرفی این درجه ها می پردازیم.

 

 

 

سطوح درجه سربازی در نظام

خوب اولین درجه در مباحث نظامی جمهوری اسلامی ایران درجه سربازی است . این درجه بندی سالهاست که دیگر به پرنسل کادر نیروهای نظامی داده نمی شود و فقط به افرادی که به خدمت سربازی می روند و سطح سواد آکادمیک پایینی دارند داده می شود و معمولا بسیاری از درجه های سربازی دیگر در نیروهای نظامی استفاده نمی شوند اما بصورت کلی این درجه ها از بالا به پایین به ترتیب سرجوخه ، سرباز دوم ، سرباز یکم و در نهایت درجه سرباز دسته بندی می شوند..




 




در ایران دسته بندی درجات سربازی در نیروهای مختلف نظامی تا حدودی تفاوت دارد اما کلیات تقریبا یکسان است ، همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید تنها در نیروی دریایی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از واژه ناوی برای اسم بردن از درجه سربازی هم استفاده می شود و چنین درجه هایی کاربرد نیز دارند . در یک سیستم سلسله مراتبی غیر وظیفه ، هر سرباز تقریبا در هر 6 ماه یکبار ارتقای درجه پیدا می کند و به یک درجه بالاتر تا درجه سرجوخگی می رسد و از آن به بعد روند ارتقای درجه در حدود هر 4 سال یکبار برای پرسنل کادر نظامی خواهد بود . درجه سرباز همیشه بر روی بازوی سربازها مشخص می شود به غیر از یک استثناء که درجه سرباز در نیروی انتظامی بر روی دوش سرباز ( سردوشی ) قرار می گیرد که در تصویر بالا کلیه این شکل ها نمایش داده شده است . معمولا به درجه در سربازی خط یا آجر نیز گفته می شود و هر چقدر تعداد خطوط بیشتر باشد درجه سرباز بیشتر است .

 

 

 

 

سطوح درجه مدرجین ( درجه دارها ) در نظام

بعد از درجه سرجوخگی ، دیگر از دسته بندی سربازی خارج می شویم و وارد درجه مدرجین یا درجه دارها می شویم که شامل به ترتیب از پایین به بالا گروهبان سوم ، گروهبان دوم ، گروهبان یکم ، استوار دوم و استوار یکم می شوند. این نوع درجه های نظامی ضمن اینکه برای پرسنل کادر وجود دارد برای پرسنل وظیفه با تحصیلات دانشگاهی نیز وجود دارد ، برای مثال شما در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اگر بصورت پیمانی 4 ساله استخدام شوید ، درجه پیشفرض شما گروهبان یکم با مدرک دیپلم خواهد بود و در عین حال نیروی وظیفه با مدرک دیپلم به عنوان سرباز وارد ناجا می شود.







 

 

خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران

مزایای خدمت در ارتش را می توان بر مبنای صحبت های فرماندهان ارتش در این زمینه مشخص نمود. با توجه به صحبت های فرمانده کل ارتش، امیر سرلشکر موسوی، سربازان در ارتش، نیمی از امنیت و حراست مرزهای زمینی کشور را عهده دار هستند.همچنین در صحبت های اخیر معاون اجرایی ارتش، سربازان ارکان تعیین کننده ارتش معرفی شده و بخش مهمی از وظایف ارتش توسط آنها صورت می پذیرد.
مطالب فوق این مسئله را مشخص می کند که سه وظیفه اصلی ارتش شامل: حفظ تمامیت ارضی، پاسداری از استقلال و حفظ امنیت نظام با

 

 

 

 

کمک سربازان وظیفه در این نهاد به طور کامل قابل انجام می باشد

 ارتش جمهوری اسلامی ایران از چهار رکن تشکیل شده که بر حسب نیاز هر کدام از این ارکان، سربازان خدمت خود را در آنجا خواهند گذراند. ارکان ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل موارد زیر است:

 نیروی زمینی ارتش یا نزاجا که بزرگترین نیرو در میان نیروهای مسلح می باشد.

 نیروی دریایی ارتش یا نداجا که حفاظت از آب های کشور در شمال و جنوب را به عهده دارد.

نیروی هوایی ارتش یا نهاجا که از مرزهای هوایی کشور محافظت به عمل می‌آورد.

 نیروی پدافند هوایی ارتش یا پداجا که رکن چهارم ارتش بوده و در کنار نهاجا امنیت آسمان کشور و حفاظت از مرزهای هوایی کشور را بر عهده دارد.

 

 



ترتیب درجات نظامی چگونه است؟

ترتیب درجه های نظامی برای تمامی ارگان های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی یکسان می باشد و تنها اسامی آنها با یکدیگر متفاوت است.برای مثال گروهبان یکم ارتش با رزم دار یکم سپاه دارای درجه یکسان هستند.

پس از دوره آموزشی، کارکنان وظیفه بر اساس ارگان محل خدمت و میزان تحصیلاتی که دارند، درجه نظامی دریافت می کنند و بر این اساس هر چه سطح تحصیلات بالاتر باشد، درجه نظامی نیز بالاتر خواهد بود. همچنین عموماً از مشمولان با مدرک علمی بالا در جهت انجام امور تخصصی استفاده می شود.

تقسیم بندی درجه برای کلیه نیروهای مسلح به شرح زیر است:
مدرک سیکل یا زیر دیپلم: درجه سرباز دوم، سوم یا صفر
مدرک دیپلم: درجه سرجوخه در برخی ارگان ها سر باز یکم
مدرک فوق دیپلم: درجه گروهبان دوم و سوم، در برخی ارگان ها سرجوخه
مدرک لیسانس: درجه گروهبان یکم و در برخی ارگان ها استوار یکم یا استوار دوم
مدرک فوق لیسانس: درجه ستوان سوم
مدرک دکترای تخصصی: درجه ستوان دوم

 همچنین باید متذکر شده که حقوق سربازان در طول خدمت ارتش بر مبنای درجه آنها تعیین می گردد.

 

 منبع:ترتیب درجات نظامی در سربازی و مزایای آن





:: برچسب‌ها: ترتیب درجات نظامی در سربازی و مزایای آن ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: