نوشته شده توسط : nezam

عزیزان در صورت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مروری بر قوانین معافیت تحصیلی میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید و با خواندن این مقاله به پاسخ تمامی سوالات خود دست پیدا نمایید دوستان در صورت دریافت اطلاعات بیشتر نیز میتوانید با سامانه صدای مشاور تماس حاصل نمایید ...

 

,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی نظام وظیفه "

 مشاوره دهنده تخصصی خدمت سربازی 

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071611

شماره ویژه شهر تهران  9092301612

تماس از 8صبح تا 12شب

حتی ایام تعطیل

,,,,,,,

 

 

 

موضوع معافیت تحصیلی برای دانش آموزان


ماده 31 : دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

ماده 33 : صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.

تبصره 1: حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است.

ماده 34 : دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند. مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تأخیر به سازمان محل ارسال دارند.     

تبصره 1: مهلت معرفی مشمولین مذکور حداکثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل و اخراج و فراغت از تحصیل است.

تبصره 3: متخلفین از اجراء این ماده برای بار اول به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.

 

 

 

معافیت تحصیلی خارج از کشور


ماده 31: دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

ماده 33: صدور معافیت تحصیلی دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی، موکول به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آنان از طریق مراجع ذی‌ربط است و مدت اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می‌باشد.

تبصره 1: حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن بیست سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال و کارشناسی ارشد پیوسته شش سال، دکترای پزشکی پیوسته هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است.

تبصره 2: در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه‌های مربوط حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه می‌شود.
 
ماده 34: دانش‌آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل، باید برای خدمت دوره ضرورت خود را معرفی نمایند. مقامات مسئول مکلفند صورت اسامی این قبیل مشمولین را با ذکر مشخصات کامل و نشانی و رشته تحصیلی به طور انفرادی، بدون تأخیر به سازمان محل ارسال دارند.     

تبصره2: مشمولینی که با داشتن معافیت تحصیلی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پس از ترک تحصیل یا اخراج یا انصراف یا فراغت از تحصیل، موظفند برای رسیدگی به وضع مشمولیت خود حداکثر ظرف یک سال خود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور معرفی نمایند.

تبصره 3: متخلفین از اجراء این ماده برای بار اول به توبیخ کتبی و درج در پرونده و برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی به یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌شوند.
 
ماده 35: مشمولین دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌باشند پذیرفته شوند تا زمانی که وفق تبصره (1) ماده (33) به تحصیل اشتغال دارند، می‌توانند مشروط به اینکه دارای غیبت غیر موجه نباشند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار داده می‌شود.

تبصره 1: معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.

تبصره 2: ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان‌های اضطراری و جنگ بلامانع است.
 
ماده 36: مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه‌های علمیه علاقمند به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه‌ها و رشته‌های آنها مورد تأیید وزارتخانه‌های فوق باشد، می‌توانند با سپردن تضمین‌های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت نمایند.
 
ماده 37: ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانوناً تحت کفالت، یا ولایت قانونی آنها می‌باشند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا مؤسسات آموزشی کشورهای خارج مورد تأیید آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه مورد تأیید شورای عالی حوزه‌های علمیه به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره‌مند می‌گردند و ادامه تحصیل آنان تا سقف یک سال پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم یا بهداشت هستند بلامانع می‌باشد.



 



مروری بر قوانین معافیت تحصیلی 99

- سن مشمولیت:

اولین چیزی كه هر مشمول باید بداند این است كه در چه سنی وارد سن مشمولیت میشود و به عبارتی در چه سنی، مشمول شناخته میشود.برابرماده( 2) قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذكور ایرانی از اول ماهی كه طی آن ماه به سن هجده سال تمام میرسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است. و مشمول به كسی گفته میشود كه در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی قرار گیرد.

- مهلت معرفی مشمولان:

موضوع مهمی كه همه مشمولان باید بدانند، آگاهی از آخرین مهلت قانونی برای معرفی به وظیفه عمومی است. چرا كه در صورت عدم آگاهی از این مقررات، ممکن است افراد به صورت ناخواسته وارد غیبت شده و در این صورت از بسیاری از امتیازات قانونی محروم خواهند شد. مهلتهای تعیین شده در قانون برای معرفی مشمولان به مراكز وظیفه عمومی به شرح زیر میباشد:

- افرادی كه قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل نموده و یا فارغالتحصیل شدهاند و از معافیت تحصیلی برای ادامه تحصیل در مقاطع بعدی استفاده نمیكنند، پس از ورود به سن هجده سال تمام موظفند ظرف شش ماه خود را به مراكز وظیفه عمومی (دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس + 10) معرفی نمایند و در غیر این صورت وارد غیبت خواهند شد.

- دانش آموزان و دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول كه از معافیت تحصیلی برخوردار هستند، در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل باید حداكثر یک سال پس از تاریخ انصراف، ترک تحصیل، اخراج و فراغت از تحصیل خود را جهت انجام خدمت دوره ضرورت، از طریق دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) به وظیفه عمومی معرفی نمایند مگر اینکه در مهلت قانونی یک ساله پس از فراغت، در یکی از دانشگاههاو مؤسسات آموزش عالی موردتأییدداخل یاخارج ازكشور براساس ضوابط مربوط پذیرفته شوند وازمعافیت تحصیلی برای ادامه تحصیل برخوردار گردند.

- مشمولینی كه معافیت موقت مانند كفالت یا پزشکی دریافت داشتهاند، پس از انقضاء مدت اعتبار آن میبایست ظرف یک ماه برای تجدید رسیدگی، خود را معرفی نمایند.

-كاركنان متعهد خدمت در نیروهای مسلح و سازمانهای غیر نظامی كه قبل از اتمام تعهد به هر دلیل از خدمت رهایی مییابند میبایست ظرف مدت شش ماه خود را جهت تعیین تکلیف وضعیت مشمولیت معرفی نمایند و در غیر این صورت وارد غیبت خواهند شد.

-دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول كه با استفاده از معافیت تحصیلی مشغول تحصیل هستند می بایست در مدت تعیین شده در قانون و برابر سقف سنوات تحصیلی، تحصیل خود را به اتمام برسانند. بنابراین چنانچه این دسته از مشمولان موفق به اتمام تحصیل در مدت قانونی آن

نشده و در مهلت تعیین شده (حداكثر یک سال پس از فراغت، ترک تحصیل یا اخراج) خود را جهت انجام خدمت دوره ضرورت معرفی نکنند وارد غیبت خواهند شد.

- اتباع ذكور خارجی كه تابعیت ایرانی تحصیل می نمایند درصورتی كه برابر مقررات كشور متبوع از نظر خدمت وظیفه عمومی تعیین تکلیف نشده باشند، می بایست پس از تحصیل تابعیت ایران، حداكثر ظرف مدت شش ماه خود را برای رسیدگی به وضع مشمولیت معرفی نمایند.

3- غیبت وتبعات آن

برابر مقررات، مشمولانی كه دارای غیبت غیر موجه هستند از بسیاری از امتیازات قانونی مانند معافیت كفالت، ادامه تحصیل وخروج از كشور محروم شده وهمچنین در صورت اعزام به خدمت، حسب مورد به سه تا شش ماه اضافه خدمت تنبیه می گردند.

برابر ماده (58 ) قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان غایب پس از معرفی یا دستگیری در صورتی كه طبق مقررات واجد شرایط اعزام به خدمت باشند به خدمت اعزام می گردند و با آنان به ترتیب زیر رفتار می شود:

- مشمولانی كه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا سه ماه باشد سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان بیشتر از سه ماه باشد به شش ماه اضافه خدمت تنبیه می گردند...

 

 

 منبع:مروری بر قوانین معافیت تحصیلی





:: برچسب‌ها: مروری بر قوانین معافیت تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: