نحوه انصراف از تحصیل در سنوات ارفاقی
نوشته شده توسط : nezam

سازمان وظیفه عمومی ناجا با انتشار اطلاعیه‌ای از مهلت یکساله به دانشجویان مشمول خدمت سربازی پس از تحصیل خبر داد.دانشجویان مشمول از تاریخ فراغت، انصراف، اخراج و یا ترک تحصیل حداکثر یک سال فرصت دارند تا وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند.
 
آن گونه که در این اطلاعیه آمده، برابر تبصره (۱) ماده (۳۳) قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی در مقطع تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی ناپیوسته وکارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ سال، کارشناسی پیوسته 5 سال وکارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال، دکترای پیوسته ۸ سال و دکترای تخصصی 6 سال است.عزیزام همراه سایت نظام وظیفه دراین مقاله میخواهیم در خصوص انصراف از تحصیل در سنوات ارفاقی مطالبی را بنویسیم و امیدواریم که این مطالب مورد رضایت و توجه همه شما عزیزان قرار گیرد

 

 

,,,,,,,,,

 "سامانه مشاوره تلفنی نظام وظیفه "

 مشاوره دهنده تخصصی خدمت سربازی 

برای تماس از کل کشور کافیست با تلفن ثابت و بدون گرفتن کد، با شماره 9099071611

شماره ویژه شهر تهران  9092301612

و از موبایل همراه اول با شماره 99225595  تماس حاصل فرمایید

تماس از 8صبح تا 12شب

حتی ایام تعطیل

,,,,,,,

 

 

دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی که در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند، درصورت موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه و تایید وظیفه عمومی، حداکثر ۲ ترم تحصیلی؛ مجوز سنوات ارفاقی به صورت مرحله‌ای برای آنان از طریق دفاتر (پلیس+۱۰) شهرستان محل تحصیل صادر می‌شود.در این اطلاعیه درباره مهلت معرفی دانشجویانی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می‌شوند، آمده است: دانشجویانی که با بهره مندی از سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می‌شوند مانند سایر دانشجویان از حداکثر یک سال مهلت معرفی برخوردار بوده و همچنین در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر نیز می‌توانند از معافیت تحصیلی برخوردار شوند.


با پایان ترم و امتحانات، بسیاری از دانشجویان «پسر» هستند که به دلیل تمام نشدن واحدهای درسی، وارد سنوات تحصیلی یا «سنوات ارفاقی» می شوند. که این مسئله سوالات بسیاری را برای دانشجویان به همراه می آورد.آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سازمان وظیفه عمومی ناجا در ابتدای هرسال قوانینی را برای رفع مشکلات دانشجویانی که سنوات تحصیلی به آنها تعلق میگیرد به سازمان های مربوطه ابلاغ می کند، به طور نمونه این سازمان در بخخشنامه جدید خود، قوانین جدید را برای کسانی که نتوانستند در ترم اول سنوات تحصیلی، فارغ التحصیل شوند، ابلاغ کرده است. 

 

 

 

سوالاتی در خصوص درباره سنوات ارفاقی

 

-تشکیل جلسه کمیسیون بررسی سنوات ارفاقی باید در کدام مرحله تحصیلی باشد؟


پاسخ: از طریق وزارت علوم،  بهداشت و دانشگاه آزاد طوری باید برنامه ریزی شود که دانشگاه ها در در موعد مقرر نسبت به تشکیل کمیسیون موارد خاص اقدام نموده تا برای مشمول خلاء ایجاد نشود. طبق بخشنامه جدید سازمان وظیفه؛ در گذشته به این صورت بوده است که در صورت وجود شرایط تحصیل، دانشگاه ها موظفند حداکثر ظرف مدت 3 ماه از پایان سنوات اولیه تحصیلی نسبت به درخواست سنوات ارفاقی مشمول، مراتب را به دفتر پلیس +10 اعلام نمایند، اما در بخشنامه جدید، این مدت به حداکثر شش ماه افزایش یافته است. که در صورت عدم ثبت درخواست سنوات ارفاقی در مدت فوق، سامانه مجاز به پذیرش و ثبت درخواست های مورد نظر نبوده و بنابراین به هیچ وجه سنوات ارفاقی به مشمول تعلق نخواهد گرفت.

 

 

- شروط بهره مندی از سنوات تحصیلی چیست؟

 


پاسخ: دانشجویانمشمول در مقاطع مختلف، به شرطی می توانند از سنوات ارفاقی بهرهمند شوند که امکان فراغت از تحصیل طی مدت سنوات ارفاقی را داشته باشند. لذا در طورت دارا بودن شرایط زیر به صورت مرحله ای می توانند از ترم اول سنوات ارفاقی بهرمند شوند:

* کاردانی و کارشناسی ناپیوسته: به شرط آنکه واحدهای درسی گذرانده شده حداقل 50 واحد بودئه و معدل کل نیز حداقل 12 باشد.

* کارشناسی پیوسته: به شرط آنکه تعداد واحهای درسی گذرانده شده حداقل 100 واحد بوده و معدل کل نیز حداقل 12 باشد.

* کارشناسی ارشد ناپیوسته: به شرط آنکه تعداد واححدهای درسی گذرانده شده حداقل 18 واحد بوده و معدل کل حداقل 14 باشد.

* دکتری پیوسته(حرفه ای): به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل 18 واحد بوده و معدل کل 14 باشد.

* دکتری تخصصی ناپیوسته: به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل 18 واحد بوده و معدل کل 14 باشد.

 

- اگر دانشجویی در ترم اول سنوات نتواند فارغ التحصیل شود چه می شود؟


پاسخ: چنانچه مشمول تا پایان ترم اول سنوات ارفاقی نتواند موفق به فراغت از تحصیل شود، با ادامه تحصیل وی به شرطی در ترم دوم موافقت می شود که حداقل واحدهای درسی معینی را در ترم اول با شرط معدل کل فوق گذرانده باشد.

 

- وضعیت وظیفه پس از پایان سنوات چه خواهد شد؟


پاسخ: چنانچه دانشجویان مشمول حداکثر تا پایان سنوات ارفاقی موفق به فراغت از تحصیل گردد، از یکسال فرجه مهلت معرفی برخوردار خواهد بود و در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر می توانند از معافیت تحصلی بهرمند شوند.

 

- اگر دانشجویی در سنوات هم نتواند فارغ التحصیل شود، چه می شود؟


پاسخ: چنانچه دانشجو نتواند تا پایان یکسال سنوات ارفاقی فارغ التحصیل شود، صرفا در صورت داشتن تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی مهلت معرفی، بادرخواست دانشگاه و ثبت درخواست، پس از احراز شرایط، صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی بدون لحاظ غیبت فراهم خواهد شد. در صورت عدم معرفی مشمول در مهلت قانونی وی وارد غیبت خواهد شد.







شروط بهره مندی از سنوات ارفاقی

دانشجویان مشمول در مقاطع مختلف به شرطی می توانند از سنوات ارفاقی بهره‌مند شوند که امکان فراغت از تحصیل طی مدت سنوات ارفاقی را داشته باشند.در آیین‌نامه سازمان نظام وظیفه عمومی تاکید شده فارغ‌التحصیل شدن در مهلت یک‌ساله معرفی، مجوزی برای صدور معافیت تحصیلی در مقاطع بالاتر نخواهد بود. بنابراین چنانچه دانشجو در مهلت یک‌ساله معرفی فارغ‌التحصیل شود، حق ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشته و تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی را نخواهد داشت.

معافیت تحصیلی دانشجویی برای مشمولانی که وارد غیبت شده‌اند، مشمولانی که قبلاً در همان مقطع تحصیلی فارغ‌التحصیل شده‌اند، مشمولانی که از تاریخ فراغت مقطع متوسطه بیش از یک سال تحصیلی سپری شده باشد، دانشجویانی که از تاریخ فراغت یا انصراف آنها بیش از یک سال سپری شده باشد، دانشجویانی که بعد از اتمام سقف سنوات اولیه در سنوات ارفاقی یا مهلت معرفی از ادامه تحصیل انصراف داده باشند و دانشجویانی که در مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته و بالاتر پذیرفته شده و به واسطه انصراف مدرک معادل خارج از سنوات اولیه مقطع پایین‌تر اخذ کرده‌اند، تعلق نمی‌گیرد.

گفتنی است، متن کامل آیین‌نامه جامع معافیت تحصیلی که از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا صادر شده، در اختیار تمامی واحدها قرار گرفته و دانشجویان می توانند با مراجعه به واحد دانشگاهی محل تحصیل خود، از جزئیات آن اطلاع یابند.






 

 منبع:انصراف از تحصیل در سنوات ارفاقی

انتظامی برحسب درجه 98 -نحوه گرفتن پرینت از کارت سوخت -مدت آموزش درجه داری نیروی انتظامی -چرا در ایران سپهبدی و ارتشبد نداریم -مدت زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج -شرایط و نحوه استخدام یگان ویژه نیروی انتظامی 98-استخدام در نیرو انتظامی با مدرک لیسانس 98 -نحوه و شرایط استخدام در سپاه پاسداران برای بانوان 98 - 99- نحوه دریافت کارت ایثارگری 98 -نحوه دریافت کد سخاء از طریق پیامک در سال 98-نحوه و شرایط استخدام در سپاه پاسداران برای بانوان 98 - 99-خرید خدمت سربازی با یکسال غیبت 98 - 99-نحوه دریافت کارت جانبازی زیر 25 درصد-وام خودرو جانبازان سال 98-سایت استخدام خواهران در سپاه 98-نحوه استعلام وضعیت نظام وظیفه با کد ملی 98-شرایط استخدام بانوان در نیروی انتظامی 98-نحوه اعطای 5 درصد جانبازی به ایثارگرانترتیب درجه های نظامی بر حسب مدرک تحصیلی سال 98قانون جامع ایثارگران در سال 98-موارد منع استخدام پزشکی ناجا-لیست پادگان های نیروی زمینی ارتش-نحوه مشاهده درصد جانبازی با کد ملی 98استعلام کارت پایان خدمت با کد ملیبهترین جای خدمت در نیروی انتظامی-چگونه بفهمیم کارت پایان خدمت صادر شده استشرایط استخدام نیروی انتظامی یگان ویژه در سال 98استعلام کارت ایثارگران ارتش 98وظایف سرباز معاف از رزم چیست -آیا خرید سربازی در سال ۹۹ برمی گرددبخشش رهبری اضافه خدمت سربازی 98آیین نامه مرخصی سربازان در دوران خدمت سربازی





:: برچسب‌ها: نحوه انصراف از تحصیل در سنوات ارفاقی ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: